Vårt förakt för svaghet

vartforakt_bild

Turnén i Norrbotten hösten 2015 innefattar enbart skolföreställningar på ortens gymnasium under dagtid. Vill ni gärna se den – hör av er till Åsa Lundmark 070-643 88 23 så försöker vi lösa det.
Må 6 okt     Boden   10:00 och 14:00
Ti 7 okt       Boden   08:30 och 11:00
On 8 okt  Jokkmokk 09:30 och 12:00
To 9 okt    Pajala     09:30 och 13:00
Fr 10 okt    Älvsbyn   08:30 och 11:00
Må 13 okt  Arjeplog  09:30 och 13:00
Ti 14 okt     Arvidsjaur  10:10 och 14:15

En föreställning om nazistiska ideologin som turnerar på gymnasieskolorna i Norrbotten under 6-15 oktober. På denna sida kan du som lärare förbereda dig och hitta material för att jobba vidare med dina elever.

Före föreställningen – för lärare

”Varför ska vi göra det här?” Lgy – 11 föreskriver tydligt att vi måste jobba med demokratifrågor. Det kan vi inte lämna över till ett särskilt ämne, arbetet måste fortgå hela tiden i alla ämnen. Du kan läsa vidare om koppling till demokrati i grund- och gymnasieskolans styrdokument HÄR

  • Introduktionsbrev Är du lärare och ska gå på föreställningen med din klass? Ladda hem vårt introduktionsbrev HÄR
  • Radioreportage HÄR kan du lyssna på ett radioreportage om föreställningen som är ca 2,11 min långt
  • TV-reportage HÄR kan du se ett TV-reportage på TV4 som är ca 1,49 min långt (ha lite tålamod, det startar, vi lovar!)
  • Längre podradiosändningar Du kan med fördel som lärare lyssna på dessa podradiosändningar som utgår från föreställningens tema. De är ca 45 minuter vardera.  Elisabeth Åsbrink har belönats internationellt och nationellt för sitt undersökande arbete om Svensk nazism idag och under 1900-talet. Hon outade Ingvar Kamprad som nazist och har djupintervjuat och skrivit en bok om nazisterna bakom Morden i Malexander. Folke Tersman och Peter Fröberg Idling diskuterar hur folkmord kan ske, längtan efter enkla svar på svåra frågor, hur vi gradvis kan vänja oss vid att göra och tänka förskräckliga saker, ”Vi och dem”- tänkandet m m

Hur kan jag arbeta med eleverna?listning_arrangorspresentation_FLH

Forum för levande historia har tagit från en stor mängd lektionsupplägg så vi kan jobba aktivt med demokrati och tolerans. Här nedan finns förslag på lektionsupplägg före och efter föreställningen. En behöver inte ens ha sett föreställningen för att jobba med dessa övningar. Ni hittar fler förslag samt mer bakgrundsmaterial på www.levandehistoria.se 

TEMA: DEMOKRATI

Lektionsplanering Demokrati och den sköra valfriheten 
Vill du jobba med denna lektion men göra den superlätt?
Gör bara övning 2 och 3 i workshopen!
Lärarhandledning Den sköra valfriheten
Arbetsmaterial för utskrift till elever Den sköra valfriheten
Länk till visningsmaterial Den sköra valfriheten

Lektionsplanering: Näthat och det öppna samhället 
Vill du jobba med denna lektion men göra den superlätt?
Gör bara punkt 4 (heta stolen) under övning 1 i workshopen!
Lärarhandledning Näthat och det öppna samhället
Arbetsmaterial för utskrift till elever Näthat och det öppna samhället
Länk till visningsmaterial Näthat och det öppna samhället 

Fotbollsupporter 2005. Bildkälla: Scanpix. Foto: Jack Mikrut

Lektionsplanering: Demokrati och nationalism
Vill du jobba med denna lektion men göra det superlätt?
Gör bara övning 1 och 2 i workshopen! Vi rekommenderar att du också ställer följdfrågorna i parentes och jobbar i bikupor med eleverna
Lärarhandledning Demokrati och nationalism
Arbetsmaterial för utskrift till elever Demokrati och nationalism
Länk till visningsmaterial för Demokrati och nationalism

Lektionsplanering: Det selektiva seendet
Lärarhandledning Det selektiva seendet
Arbetsmaterial för utskrift till elever Det selektiva seendet
Länk till visningsmaterial Det selektiva seendet

Egyptier firar Hosni Mobaraks fall 2011 Bild: Scanpix

Lektionsplanering: Åskådaren spelar roll
Lärarhandledning Åskådaren spelar roll
Arbetsmaterial för utskrift till elever Åskådaren spelar roll
Länk till visningsmaterial för Åskådaren spelar roll

 

TEMA: TOLERANS

Lektionsplanering. Bilden av den andre 
Vill du jobba med denna lektion men göra den superlätt?
Gör bara övning 1 till 3 i workshopen!
Lärarhandledning Bilden av den andre
Arbetsmaterial för utskrift till elev Bilden av den andre
Länk till visningsmaterial Bilden av den andre

Vad är norm? Bild: Scanpix

Lektionsplanering: Gränslösa relationer
Vill du jobba med denna lektion men göra den superlätt?
Gör bara övning 2 till 4 (eller 5)  i workshopen!
Lärarhandledning Gränslösa relationer
Arbetsmaterial för utskrift till elever Gränslösa relationer
Länk till visningsmaterial Gränslösa relationer

Lektionsplanering: Vadå tolerans?
Vill du jobba med denna lektion men göra den superlätt?
Gör bara övning 1, 3 och 5 i workshopen!
Lärarhandledning Vadå tolerans
Arbetsmaterial för utskrift till elever Vadå tolerans
Länk till visningsmaterial Vadå tolerans

Anne Frank med vänner och familj. Bild: Scanpix

Lektionsplanering: Det var inte jag
Vill du jobba med denna lektion men göra den superlätt?
Gör bara övning 2, (3) och 4 i workshopen!
Lärarhandledning Det var inte jag
Arbetsmaterial för utskrift till elever Det var inte jag
Länk till visningsmaterial Det var inte jag

Lektionsplanering: Jag bara skämtade
Lärarhandledning Jag bara skämtade
Arbetsmaterial för utskrift till elever Jag bara skämtade
Länk till visningsmaterial Jag bara skämtade

loggor_2014_09_29